27 grudnia 2012

Kulki rybne w occie



Zawsze, prócz tradycyjnych potraw wigilijnych takich jak barszczyk z uszkami, zupa rybna, kapusta z grzybami, karp, moczka (kompot z suszu), makówki, robimy coś małego, do przegryzienia. Często są to śledzie w jakimś sosie, a tym razem zdecydowałyśmy się na kulki rybne w occie. Jedne z moich ulubionych przekąsek na wszelkiego rodzaju przyjęciach.



Kulki rybne w occie
  • 2 kg mrożonych filetów rybnych (mintaj, morszczuk)
  • 1 jajko
  • 1 czerstwa bułka
  • 1 cebula
  • pieprz
  • sól
  • bułka tarta do obtoczenia
  • olej do smażenia

Zalewa octowa (tak na prawdę robimy ją "na oko"):
  • 1 szklanka octu
  • 3 szklanki wody
  • 2 łyżki soli
  • 1 łyżka cukru
  • 3 cebule
  • ziele angielskie
  • pieprz ziarnisty
  • listek laurowy

Filety rybne rozmrażamy, odsączamy z wody, mielimy w malakserze lub maszynce do mięsa. Namoczoną w wodzie czerstwą bułkę dobrze odciskamy, mielimy razem z rybą. Dodajemy także cebulkę - można pomielić, można pokroić w drobną kosteczkę. Do masy dodajemy jajko, doprawiamy pieprzem, solą, dokładnie mieszamy. Jeśli konsystencja masy jest zbyt rzadka można dosypać bułki tartej i dodać jeszcze jedno jajko. Formujemy kuleczki wielkości orzecha włoskiego, obtaczamy je w bułce tartej, smażymy na głębokim oleju kilka minut - do uzyskania jasnozłotego koloru.
Cebulę kroimy w piórka. W garnku przygotowujemy zalewę - ocet, wodę i przyprawy mieszamy ze sobą, pozostawiamy do zagotowania. Dodajemy cebulę i odstawiamy do ostygnięcia.
Usmażone kulki rybne przekładamy do pojemnika - ja zazwyczaj władam je do dużego słoika. Zalewamy je zimną zalewą z cebulą i zostawiamy na 1-2 dni, aby wszystkie smaki sobą przeszły.
Można dosyć długo przechowywać, nawet 3 tygodnie, w lodówce. Ale u nas zawsze znikają szybciej :-)





Jak udały się Wam święta? Zadowoleni z prezentów? Najedzeni? :)

U mnie na stole wigilijnym, w tym roku, prócz tradycyjnego karpia, za którym nie przepadam, zagościł  mało znany łupacz. Jest to chuda ryba, o jasnym, delikatnym mięsie. Przyrządziłam go w piecu - skropiłam sokiem z cytryny, oliwą, posypałam pieprzem, solą morską, ulubionymi przyprawami, na każdy kawałek położyłam maleńki kawałek masła, owinęłam folią i wstawiłam do piekarnika na 15 minut. Gotowe!



I jeszcze świąteczna makówka:




Pozdrawiam cieplutko!

I niech już spadnie ŚNIEG!


4 komentarze:

  1. Dziękuję za przepis :DD takich kulek jeszcze nie jadłam!
    bzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo! My je bardzo lubimy :) Oczywiście zalewę trzeba zrobić wg własnego gustu i pokombinować z proporcjami :) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie ja nie przepadam za rybą w occie, ale jak najbardziej w innych postaciach bardzo lubię j jeść. Tym bardziej, ze jeszcze jak zamawiam produkty z https://mowisalmon.pl/produkty/ to za każdym razem mogę być pewna, że będzie tam łosoś - czyli moja ulubiona ryba.

    OdpowiedzUsuń